Je hebt de knoop doorgehakt om met yoga te starten. Maar welke vorm van yoga past eigenlijk bij je op dit moment? 

Lees hieronder over een aantal vormen die ik doceer in en rondom Arnhem.

Natuurlijk heb je nog veel meer om te "shoppen" in de omgeving bij mijn collega's bijvoorbeeld:

Anti Gravity yoga /  Bikram yoga /  Yin yoga / Zwangerschapsyoga / SUP yoga / Yoga Nidra

SLOWFLOW YOGA in Oosterhout 

is een groepsles perfect voor nieuwelingen om de basis van poweryoga te leren. Zonnegroeten, gebruik van core en ademtechnieken staan centraal. Het lichaam op de goede wijze in de houding plaatsen, beweging met de adem te synchroniseren zijn ook aandachtspunten om de les te verfijnen. Het tempo is rustig. Dit is zeer prettig om het lichaam bewust van de ene houding naar de andere te verplaatsen. Er zullen heel wat core-momentjes voorbij komen tijdens deze les! Dus bekkenbodemspieren, buik, bil en rugspieren worden goed getraind. Je zult merken na verloop van tijd dat kracht en stabiliteit toenemen

*

POWER YOGA in Oosterhout

De vorm poweryoga stamt af van de traditionele ashtangayoga uit Mysore. Studenten van Sri Pattabhi Jois deelden hun ervaring in het Westen.
De serie houdingen met zonnegroeten werd aangepast zodat ook wij, die 1x of 2x per week op de yogamat staan, de vruchten kunnen proeven!
De les is heel dynamisch waarbij spierkracht, uithoudingsvermogen om de hoek komen kijken. Iedereen oefent op zijn level, beleeft de asana en komt zijn grens tegen en leert hiermee verder te gaan. In contact blijven met je adem ( ujjayi pranayama )is essentieel. Anders is het geen yoga meer!

MET POWERYOGA MAAK JE HET LICHAAM STERK EN VITAAL.

Diep gewortelde spanning komt vrij. Fysieke en mentale voordelen die in een vroeg stadium merkzaam zijn, is een betere balans en coördinatie.
Wanneer je toegewijd oefent wordt elke asana geleidelijk aan mogelijk. Dit is een fantastische stimulans voor je eigenwaarde! Je ontdekt dat yoga een gevoel geeft van innerlijke kracht, focus en stabiliteit. Dit betekent dat je beter met stress en de ups en downs van het dagelijks leven kunt omgaan!

*

HATHA YOGA

 EEN ZACHTE VORM VAN YOGA ZORGT ERVOOR DAT DE MENS VERBONDEN WORDT MET ZICHZELF.

Dit maakt het mogelijk te leven vanuit je eigen middelpunt en hart. Met yoga breng je o.a. de wervelkolom in verschillende richtingen. Door houdingen te herhalen en opnieuw te beleven wordt het lichaam in de spieren ontspannen en soepel in de gewrichten.
Men leert terug te gaan naar de volledige adem. De laatste 15 minuten staat voor ontspannen, navoelen en het legen van de geest.
Een gespannen stijf  lijf zal een transformatie ondergaan en resulteert in een reeks voordelen:
– energiestroom wordt versterkt waardoor je je vitaal gaat voelen en beter in je vel zit
– betere lichaamshouding
– goede stoelgang
– allerlei klachten kunnen verlicht worden
– een goed humeur
– inspiratie keert terug
– ontspannen leven
Per week verschilt de opbouw van de les.

Yoga Weetjes


Sanskriet tijdens de yogales

Als eerste wat is Sanskriet? Dit is een oud Indiase heilige taal dat ook te horen is tijdens mantra's zingen. De yogahoudingen zijn benoemd naar Indiase goden, dieren, zon, maan en bijvoorbeeld naar delen van het lijf. 

Je hoort mij vaak vooraf de les vragen wat je " san kalpa " is voor deze les of van deze dag of van deze maand. Hiermee bedoel ik, jou intentie, dus op welke manier je een houding benadert. Misschien heb je wel een paar krachtige woorden, een affirmatie waarmee je jezelf enthousiastmeert, kalmeert of moed inspreekt. 

70% van de yogi's vergelijkt zich met anderen in de les

44% van de yogi's valt weleens in slaap tijdes de eindontspanning

- In Sanskriet heet de zonnegroet, Surya Namaskar, surya=zon + namaskar=groet. Nam betekent ook buigen.

Wist je dat gedraaide houdingen oftewel "een twist" gifstoffen uit je organen knijpt?

14% van de yogi's maakt weleens een yogaselfie

50% van de yogi's vindt het belangrijk er leuk uit te zien tijdens de yoga

5% van de yogi's kan de "hoofdstand" in de ruimte

Je ziet hierboven het Sanskriete teken de 'Ohm-klank'. Sanskriet is de oud heilige Indiase taal. Door gelijktijdig deze klank te laten vibreren met de yogi's ontstaat er een diepere verbinding met elkaar. De klank is meer dan dat... Ohm is de kosmische energie, de substraat van alle dingen en alle wezens van het hele universum. - Ohm is de bron. 

                 

Zonnegroet

In de Ashtanga en poweryoga is de zonnegroet A+B de basis waaruit alle andere houdingen ontstaan. De basis; bestaande uit een aantal houdingen die vloeiend in elkaar overlopen. Niemand weet hoe oud de zonnegroet is, maar het was de vorst van de kleine staat Aundh in Noord-India, die begin van de eeuw al zijn onderdanen aanmoedigde de reeks dagelijks te doen. Overtuigd dat hij was dat dit het recept was voor een gezond en gelukkig leven, nam hij de zonnegroet op in het onderwijs. - zouden ze hier ook mogen aanschaffen! -

In 1938 publiceerde hij zijn zonnegroet-klassieker Ten Points Way to Health. Zo werd de serie een belangrijke oefening in de hatha-yoga en verspreidde deze zich langzaam over de hele wereld. Het was vooral het atletisch aspect van de zonnegroet dat de westerlingen aansprak en hen naar het Indiase Mysore deed afreizen voor een les bij Sri Pathabi Jois. Yogi Jois maakte de zonnegroet een belangrijk onderdeel van zijn Ashtanga Yoga.

Do's & don'ts

 

DOEN Een tip voor op kantoor: zet de pootjes van je toetsenbord niet omhoog, maar leg je toetsenbord zo plat mogelijk neer. Om je polsen te ontlasten tijdens het typen kun je af en toe flink met je handen wapperen. Dit stimuleert de doorbloeding.

 

NIET DOEN Forceren. Nooit. Het heupgewricht is gevoelig voor blessures. Naast de spieren hebben ook de delicate banden en het bindweefsel tijd nodig om te rekken.

 

DOEN Mediteer! Het liefst 10 minuten elke dag voordat je aan de dag begint. Door te mediteren leer je op een afstand naar jezelf te kijken. Je komt in contact met je innerlijke wijsheid en oefent in het loslaten van hoe je denkt dat dingen horen te zijn.

 

NIET DOEN Te snel van start gaan. Begin je yogasessie altijd met een goede warming-up, vooral als je een intensieve vorm beoefent. Dit brengt je spieren vast op lengte en helpt een slijmbeursontsteking te voorkomen.

 


Do's & Don'ts

NIET DOEN Te veel koffie en alcohol drinken en roken. Cafeïne, nicotine en alcohol verhogen het cortisolgehalte. Is dit gehalte gedurende langere tijd te hoog, dan bevordert dit het verouderingsproces: je huid wordt dunner, botten worden zwakker en spier-en bindweefsel worden afgebroken.

 

WEL DOEN Regelmatige lichaamsbeweging stimuleert de productie van dopamine en serotonine, de 'gelukshormonen'.

Adem oefeningen

De yogales zal niet volledig zijn wanneer geen Prana Yama's oftewel adem oefeningen gedaan worden. 

- vuur adem, Sanskriet: Kapalabhati

Je zit met een rechte en ontspannen rug. Adem een paar keer diep in en focus daarna op een krachtige uitademing door de neus. Terwijl je uitademt, trek je je buik naar binnen. De inademing blijft passief. De nadruk ligt op de uitademing.

De oefening werkt diep in op alle organen, met name die in de buikstreek. Het is een goede wijze om afvalstoffen en lichaamsvet uit dit gebied af te voeren.

- verkoelende adem, Sanskriet: Sitali Pranayama

Je zit rustig. Rol de zijkanten van de tong in een U-vorm. En steek het puntje van de tong een beetje uit. Je ademt in door de tong en uit door de neus.

Geeft wilskracht en brengt vitaliteit. Daarnaast zorgt ze voor een verkoelende en ontgiftende werking.